"yandex-verification" content="ef2e7dca9790d4b5" />

Unity Editörünü Tanıma

En son güncellendiği tarih: 26 Eki 2019

Yeni Proje Oluşturma

New düğmesini seçerek yeni bir proje oluşturun :

Unity New Project

New Project Panel (Yeni Proje Paneli) ile karşılaşacaksınız. Buraya ilk ilarak "Projenizin Adı" kısmına bir isim yazın, bu notlarda kullanılan sürüm  2018.2.10f1'dir. Unity Hub için ise 2.1.0 sürümü kullanılmıştır. Diğer surümlerde bazı küçük farklılıklar olabilir. Projenizin 3D veya 2D seçeneklerinden hangisini kullanacağını seçin. 3D şablon seçtiğinizde, sadece 3D türde bir oyunda çalışmak için çalışma alanını oluşturacaktır. Ardından Create Project düğmesini tıklayın.

Unity Create Project


Daha sonra Unity editörünün açılmasını bekleyin. Projeniz için başlangıç dosyaların oluşturarak editörü açacaktır. Karşınıza gelecek ekran şöyle görünecektir:

Unity Editor Açılış Ekranı

Burada gördüğünüz ekran bölmelerinin yerlerini sürükle bırak yöntemiyle istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz.


Unity User Interface (Kullanıcı Arabirimi)


Ekranın üstünde bir araç çubuğu var. Bunlardan kısaca bahsedelim. Resimdeki numaralara göre açıklamaları takip ederek editörde deneyiniz.

Araçlar Çubuğu

1. (Move)Tıklayıp hareket ettirdiğinizde sahneyi kaydırmanıza yarar.

2. (Transform Move)Seçili obje için hareket oklarını gösterir. Bu okları tutarak objeyi o yönde hareket ettirebilirsiniz.

3. (Transform Rotate)Seçili obje için döndürme işini yapar.

4. (Transform Scale)Seçili obje için boyutunu değiştirme işini yapar.

5. Bu buton da boyut değiştirir ancak kullanımı biraz daha faklıdır. Seçili objeye baktığınız perspektiften bir dörtgen oluşur ve köşelerinden çekerek boyutunu değiştirebilirsiniz sadece baktığınız perspektiften iki boyutta değişim yapar.

6. Bu buton seçildiğinde 3 ve 4 numaralı buton özellikleri aynı anda gösterilir.

7. Custom tools. Bu konuyu ileride yayınlanacak yazılarda anlatacağım.

8. Nesnelerin merkezden mi yoksa pivot noktasından mı hareketlerini uygulayacağını seçeriz. Merkez ve Pivot kavramları başka yazılarda anlatılacak.

9. Nesne vektörlerinin Local yada Global olarak seçimi yapılır. Local ve Global kavramları da ileride ki konularda yer alacak.

10. Scene ekranında tasarladığınız projeyi Game ekranında seçili platform üzerindeymiş gibi çalıştırır. Çalışırken tıklarsanız da sonlandırır.

11. Pause. Çalışan projeyi duraklatır.

12. Step. Duraklattığınız projeyi adım adım çalıştırmak için kullanılır. İleride detaylandıracağız.

13. Bu buton ekip olarak geliştirilen projelerde Takım çalışması için kullanılır. Şimdilik bu kadar bahsedelim ileride kullanımını anlatan bir yazı paylaşırız.

14. Unity Cloud servisi içindir.

15. Unity hesap butonu.

16. Gösterilecek katmanların (Layers) seçimi yapılır. Katmanlar konusu ileride anlatılacak.

17. Layout seçimi. Konunu başında editör pencerelerini istediğiniz gibi değiştirebileceğinizden bahsetmiştik. Bu butondan kayıtlı düzenlerinizi seçebilir veya default ayarlara geçebilirsiniz.


Şimdi de Editörde ki panellerden bahsedelim.



Hierarchy paneli

Hierarchy Paneli

Hierarchy açık olan sahnede var olan herşeyin bulunduğu listedir. Örnek resimde şu anki sahnede bir Main Camera ve Directional Light görüyorsunuz. Yeni sahne oluşturduğunuzda bu iki nesne otomatik gelir. Bu listedeki nesneleri farenizin sol tuşuyla seçerek nesne ile ilgili detay ve işlemlere Inspector panceresinden ulaşabilirsiniz.

Inspector Paneli


Unity'de her oyun nesnesi bileşenlerden (Components) oluşur. Örnek olarak aşağıdaki resimde gördüğünüz Main Camera nesnesine bağlı olan Camera ve Audio Listener bileşenlerini görüyorsunuz:

Components


Örnekte de görüldüğü gibi sahnede olan oyun nesnelerinin ikisinin de bir Transform bileşeni var. Bu Transform bileşeni bir nesneyi oyun içinde gerçek bir nesne yapan fiziksel bileşendir. Yani bir nesnenin Transform bileşeni varsa bu o nesnenin sahnenizdeki bir fiziksel nesne olduğunu gösterir. Bu bileşen nesneye Position (konum), Rotation (döndürme) ve Scale (ölçekleme) özelliklerini kazandırır.


Project penceresinde tüm proje dosyalarının dizini görünür. Bu dosyalara sağ tıklayıp Show in Explorer seçeneğine giderek dosyaların konumuna ulaşabilirsiniz:

Show in Explorer

Assets klasörü oyun içinde kullanacağınız sprite'lar, animasyonlar, sesler, sahneler gibi tüm kaynaklarını saklayacağınız klasördür.  


Console ekranı projenizi debug esnasında veya tasarım esnasında ortaya çıkan uyarı ve hataları göreceğiniz panceredir. Oluşan hata ve uyarıların uzerine tıkladığınızda bunlara ilişkin açıklamaları Console penceresinin alt bölümünde görebilirsiniz.


Yazının ilk kısımlarında da belirttiğim gibi bu pencerelerin hepsini tutup sürükleyerek istediğin yere taşıyabilirsiniz. Yaptığınız düzen ayarlarınızı kaydedebilir, Layouts menüsünden kayıtlı düzenlerinizi seçebilirsiniz:

Layouts

Sahnenize nesneler eklemek için Hierarchy penceresine sağ tıklayarak ekleyeceğiniz nesneyi seçebilirsiniz. Örnek olarak Scene penceresinde bir nesne oluşturup Game penceresinden nasıl göründüğünü görelim. Tabi daha açık anlaşılması için oluşan küpü kameraya uygun perspektif vermesi için biraz çevirdim:

Sahneye 3D Nesne Ekleme

Scene penceresine fare imlecini getirip fare topuna basılı tutarak hareket ettirdiğinizde sahne içinde bakış açınızı değiştirebilirsiniz. Ayrıca sahne içerisindeki gezintinizi ilk başta açıkladığım araç çubuğundaki hareket düğmelerini kullanarak da yapabilirsiniz. Ayrıca Q, W, E, R, T ve Y tuşlarına basarak da bu araç çubuğu özellikleri arasında geçiş yapabilirsiniz.


Scene penceresi sağ üt tarafında bulunan Gizmo aracından farklı görünümler arasında geçiş yapabilirsiniz. Perspective (Perspektif) modu standart 3D moddur. Gizmo altında bulunan 'Persp' e tıklayarak Isometric(izometrik) görünüme geçiş yapabilirsiniz. Fare kaydırma tekerleğini çevirerek de nesnelere yakınlaşıp uzaklaşabilirsiniz.

Gizmo


Bu yazıda olabildiğince detaylı Editör tanıtımı yapmaya çalıştım. Elbette Editör bunlardan ibaret değil ancak ileriki safhalarda daha detaylı öğrenmekte fayda var. Soru işareti oluşturan kısımlar varsa ulaşabilirsiniz. Yorum kısmına yazabilir veya iletişim bölümünden form doldurabilirsiniz.

82 görüntüleme
BE IN

TOUCH

Please fill your contact details below: